Tooltip #3 – Flowdrillen

Tooltip #3 – Flowdrillen

Als leverancier van kwalitatieve bewerkingsmachines en toebehoren vinden wij het belangrijk een goede informatiestroom aan te bieden met betrekking tot deze machines én ook de gebruiksgoederen. Om deze reden willen wij graag wat meer vertellen over de verschillende gebruiksartikelen (zie webshop) die passen bij onze machines in onze Tooltip-blogs, waarvan hierbij de derde!

Onze derde Tooltips blog gaat over een specifieker gereedschap in de profielbewerking, namelijk de flowdrill.

Wat is Flowdrillen?

Flowdrillen of vloeiboren is een techniek waarmee in dunwandig materiaal (metaal) door middel van wrijving schroefdraad bus gevormd wordt. Al in de jaren 20 van de vorige eeuw werd de techniek uitgevonden in Frankrijk, maar door gebrek aan geschikte materialen en gereedschappen werkte dit nog niet erg goed. Pas in de jaren 80 werd de techniek dusdanig verbeterd dat het tot een bruikbaar productieproces kwam.

Het proces

Vloeiboren maakt gebruik van een zeer hittebestendig hardmetalen puntig voorwerp. Dit wordt met hoog toerental en hoge druk tegen het materiaal gedrukt. Door de wrijvingswarmte die ontstaat duwt de vloeiboor door het materiaal, waarbij het een gat vormt met daaromheen een bus die ontstaan is uit het weggevloeide materiaal. Vervolgens wordt in deze bus de schroefdraad gerold. De bus kan maximaal een lengte hebben van 3 keer de wanddikte van het materiaal.

Voordelen van Flowdrillen
– Efficiënt en snel proces
– Maakt het mogelijk in (zeer) dun materiaal toch schroefdraad te tappen
– Er ontstaat geen afval tijdens het proces, omdat er geen verspaning gebeurt
– Hoge kwaliteit schroefdraad, waardoor speling vermindert wordt

Mogelijke toepassingen
Het grote voordeel van vloeiboren is dat hiermee schroefdraad aangebracht kan worden in dunwandige materialen waar dat met normaal draadtappen niet lukt. Enkele materialen waarin vloeiboren toegepast kan worden zijn: staal, aluminium, RVS, koper en messing.

Een praktijkvoorbeeld is het vloeiboren in de buizen van een fietsframe. Met vloeiboren kan in dit dunwandige materiaal toch een zeer sterke boutverbinding worden gemaakt, waarmee bijvoorbeeld een bagagedrager bevestigd kan worden.

Beperkingen
Bij vloeiboren is het van belang dat het materiaal de hitte die vrijkomt aankan. Om die reden zijn materialen die voorzien zijn van een coating vaak ongeschikt.

Het materiaal mag een wanddikte hebben van maximaal 12 mm om te kunnen vloeiboren. Wanneer de wand dikker is kan het vervloeide materiaal nergens heen.